Hoe vind ik de voor mij ideale organisatie?

Hoe vind ik de voor mij ideale organisatie?

Een stappenplan als antwoord op de vraag ‘Hoe vind ik de voor mij ideale organisatie?’ 

 

Hoe vind ik de voor mij ideale organisatie? Die vraag of varianten op die vraag worden mij met regelmaat gesteld.

Vaak bedoelt men dan eigenlijk Hoe vind ik de baan die optimaal bij me past? Het gaat dan niet alleen om de ideale organisatie, maar ook om de ideale functie.

Die vraag is niet kort te beantwoorden. Of het zou zijn: Door goed je onderzoek te doen. Maar dat voelt voor jou waarschijnlijk niet als een bevredigend antwoord.

Toch is onderzoek doen van cruciaal belang om succesvol werk te maken van werk dat optimaal bij je past. Onderzoek doen naar jezelf en onderzoek doen naar de mogelijkheden op de arbeidsmarkt.

Om vervolgens een koppeling te kunnen maken tussen enerzijds wat jij te bieden hebt en het werk dat je wilt doen en anderzijds de concrete mogelijkheden op de arbeidsmarkt.

Dat onderzoek doen is een heel proces.

Ik geef je een stappenplan, aan de hand waarvan je gericht kunt werken aan het realiseren van jouw ideale baan.

 

Hoe vind ik de voor mij ideale organisatie?

 

 

De interne en de externe dialoog

 

Een loopbaantraject bij MEER WAARDE IN WERK valt uiteen in een tweetal fasen: de interne en de externe dialoog.

De interne dialoog is een proces van met name in gesprek gaan met jezelf; een reflectieproces.

Met als resultaat een goed beeld van wat jij te bieden hebt, van waar jij warm voor loopt en van het profiel van het voor jou ideale werk.

In de fase van de externe dialoog ga je het gesprek aan met de buitenwereld. Je gaat onderzoeken waar behoefte is aan mensen zoals jij. En welke concrete functie en welke concrete organisatie optimaal bij jou passen.

 

 

Stappenplan voor het realiseren van jouw ideale baan

 

De eerste vier stappen zijn onderdeel van de interne dialoog, het reflectieproces.

De resultaten van dat reflectieproces verwerk je onder andere in stap 5, het schrijven van je cv en in stap 6, je profiel op LinkedIn.

Mocht je traditioneel solliciteren, dan heb je met de eerste vier stappen ook input voor het schrijven van een overtuigende sollicitatiebrief.

En je kunt je overtuigend en overtuigd presenteren in een selectiegesprek. Mits je je ook nog goed georiënteerd hebt naar de functie en de organisatie.

 

Stap 1. Onderzoek waar met name jouw kwaliteiten liggen.

Omschrijf je kwaliteiten in een competentieprofiel.

Breng in kaart welke resultaten je met die kwaliteiten hebt neergezet. Kwantificeer de resultaten zoveel mogelijk.

Bepaal welke kwaliteiten je relatief het liefste inzet in je werk en wat de kwaliteiten zijn waarin je relatief het beste bent; dat is jouw top vijf.

 

Stap 2. Formuleer jouw persoonlijke missie met betrekking tot werk.

Wat is belangrijk voor jou? Waar loop jij warm voor? Wat betekent werk voor jou? Welke bijdrage wil jij leveren met wat jij doet in je werk?

Wat is naast werk belangrijk voor jou? En hoe verhoudt je werk zich tot die andere zaken die belangrijk voor je zijn?

 

Stap 3. Omschrijf hoe de omgeving eruit ziet waarin jij goed gedijt

Wat heb jij nodig om te groeien en te bloeien op je werk? En wat zou je moeten vermijden, als je wilt voorkomen dat je wegkwijnt of bijvoorbeeld ziek wordt van je werk?

 

Stap 4. Omschrijf het profiel van het voor jou ideale werk

Wat wil je? Waar wil je dat? En wat is daarbij voor jou verder belangrijk?

Ik geef je een paar tips:

  • Welke missie wil je terug zien in je werk? (zie stap 2)
  • Wat zijn activiteiten, taken, bezigheden die je graag doet?
  • Werk je het liefst met mensen of met informatie? Of misschien met dingen?
  • Wat is jouw favoriete kennis- of vakgebied?
  • Wat is jouw favoriete werkveld?
  • Bij wat voor organisatie zou je willen werken? (doel, aard van de organisatie, locatie) (zie ook stap 3)
  • Welke rollen passen bij jou?
  • Welke arbeidsomstandigheden hebben jouw voorkeur? (zie stap 3)
  • Voor welk type mensen heb jij een voorkeur als collega’s? (zie stap 3)
  • Wat is het verantwoordelijkheidsniveau dat je ambieert?
  • Welke kwaliteiten wil je met name inzetten in het werk dat je doet? (zie stap 1)

 

Stap 5. Schrijf een goed basis cv

Lees mijn artikel met tips voor een curriculum vitae dat eruit springt, er nog eens op na. En oriënteer je naar de do’s en don’ts.

Een actuele checklist voor je cv vind je hier.

 

Stap 6. Zorg voor een goed profiel op LinkedIn

Op internet is daarover veel informatie te vinden.

Heb je behoefte aan een actuele checklist? Die vind je hier.

 

Stap 7, 8, 9 en 10 hebben betrekking op de externe dialoog.

Je gaat onderzoeken waar behoefte is aan mensen zoals jij. En welke functie en welke organisatie optimaal bij jou passen.

Meer daarover lees je in mijn volgend artikel.

 

 

Heb je het gevoel dat je het fundament voor de realisatie van je ideale baan nog niet goed hebt staan?

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het helder bepalen en neerzetten van je doel?

Bel (0575-544588) of e-mail ([email protected]) me gerust.

 

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *