Vijf cruciale statements bij je eigen baan creëren

Hoe je met een overtuigend voorstel je eigen baan kunt creëren

 

Als je het antwoord weet op de vijf cruciale vragen,

als je weet hoe je een voorstel kunt doen aan potentiële werkgevers,

dan heb je cruciale ingrediënten in huis

om succesvol je eigen baan te verwerven of te creëren

 

In een van mijn vorige artikelen schreef ik over de vijf vragen die bij solliciteren werkelijk tellen. Zowel voor de werkgever, als voor jou als sollicitant.

Die vijf vragen kunnen in allerlei vormen worden gesteld. Soms rechtstreeks, maar vaak via een omweg.

Die vijf vragen spelen ook een cruciale rol als je in gesprek bent met werkgevers, anders dan over een vacature. Ik denk dan aan situaties waarin je wilt dat ze een baan voor jou creëren.

In dat vorig artikel gaf ik dat al aan.

Bij zo’n gesprek zet je de vijf vragen om in vijf statements, gericht aan de persoon die een baan voor jou kan creëren.

Welke statements dat zijn, lees je in mijn artikel.

 

Vijf cruciale statements bij je eigen baan creëren

 

 

Vinden van een baan versus je eigen baan creëren

 

Ben je op zoek naar een baan? Het zoeken van en reageren op vacatures is dan niet dé weg naar succes.

Denk alleen maar eens aan de tientallen of voorheen misschien wel honderdtallen geïnteresseerden met wie je moet concurreren.

 

Het is de kunst om je eigen onderzoek te doen naar de organisaties die voor jou interessant kunnen zijn.

En hun doelen en behoeftes boven water te krijgen. Zodat jij aan die organisatie een voorstel kunt doen met betrekking tot hoe jij, voor die organisatie van betekenis kunt zijn.

Zodat zij hun doelen kunnen realiseren. En niet onbelangrijk, jij je eigen baan kunt creëren.

 

 

Zelf je eigen baan creëren; een van de kernelementen van de Meer Waarde Benadering

 

Helder kunnen omschrijven wat jij voor een organisatie kunt betekenen, is de sleutel tot succes. Als jij de baan wilt krijgen die je voor ogen hebt.

Je denkt misschien dat je in een gesprek moet laten zien wat je in het verleden gedaan hebt. En dat je de interviewvragen over je werkervaring goed moet kunnen beantwoorden.

Maar wist je dat een werkgever vooral in jouw verleden geïnteresseerd is, omdat hij jouw gedrag in de toekomst wil kunnen voorspellen?

 

Niet jouw cv, maar jouw voorstel met betrekking tot hoe jij van betekenis kunt zijn voor een werkgever of opdrachtgever, is cruciaal voor succes.

Belangrijk daarbij is dat jouw voorstel aansluit bij een behoefte. Een behoefte waaraan voldaan moet worden, wil de organisatie zijn doelen kunnen realiseren.

Wist je dat zelf je voorstel doen ook aangeeft dat je zo geïnteresseerd bent in de betreffende organisatie, dat je het lef hebt om buiten de gebaande paden te treden?

En dat het doen van je eigen voorstel zeker belangrijk is, als je ander werk wilt doen dan je tot nu toe hebt gedaan?

 

In mijn loopbaantrajecten is er dan ook volop aandacht voor.

 

 

De vijf cruciale statements bij het creëren van je eigen baan

 

Een werkgever wil zich zeker voelen: jij kunt voldoen aan zijn behoefte. Door het doen van een passend voorstel kun jij die zekerheid creëren.

De vijf cruciale statements verwerk je in je voorstel.

 

Maar aan het uitwerken van zo’n voorstel gaan nog een aantal stappen vooraf.

Zorg dat je een helder beeld hebt van wat je te bieden hebt. Dat je jouw kwaliteiten ook kunt koppelen aan waar jij warm voor loopt. En de bijdrage die jij wilt leveren met wat je doet in je werk.

En zeker niet onbelangrijk, dat je grondig je onderzoek doet naar de concrete mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Die passen in het profiel van het voor jou ideale werk. En dat je doelen en behoeftes van organisaties kunt traceren en identificeren.

 

Heb je bovenstaande stappen goed doorlopen?

Dan heb je de basisinformatie om de vijf cruciale statements in een voorstel te formuleren.

 

1.   Je vertelt wat jou aanspreekt in deze organisatie.

Je vertelt waarom je juist deze organisatie hebt uitgezocht voor het doen van je voorstel en niet een andere.

 

2.   Je vertelt welke behoeften / uitdagingen binnen het vakgebied van deze specifieke organisatie jouw speciale belangstelling hebben.

Je vertelt wat jij vanuit jouw kennis en ervaring ziet als uitdagingen en behoeften waaraan voldaan moet worden, om de doelen van de organisatie te realiseren.

 

3.   Je vertelt welke kennis en vaardigheden er volgens jou nodig zijn om te voorzien in die behoeften.

Je vertelt dit op grond van jouw kennis van en inzicht in het betreffende vakgebied.

 

4.   Je vertelt feiten uit jouw verleden, die aantonen dat jij precies de betreffende kwalificaties hebt.

En dat je ze kunt toepassen op een manier die optimaal past bij wat de organisatie nodig heeft.

 

5.   Je vertelt wat er bijzonder is aan de manier waarop jij die kwaliteiten in praktijk brengt.

En wat jou dus van anderen onderscheidt.

Zoals ik in een van mijn vorige artikelen beschreef, elke werkgever wil weten waarin jij verschilt van al die anderen die hetzelfde werk kunnen doen als jij.

Je moet dus weten wat jou onderscheidt. Je moet daar niet alleen over kunnen praten, maar je moet dat ook daadwerkelijk laten zien door jouw inbreng in het gesprek. En aantonen door voorbeelden van resultaten die jij met jouw specifieke kwaliteiten hebt bereikt.

 

 

 

Tot slot

 

Voel jij je nog onvoldoende toegerust om bovenstaande statements te kunnen formuleren?

Of wil je leren hoe je zo’n voorstel aan een potentiële werkgever daadwerkelijk formuleert en presenteert?

 

Schrijf je dan in voor de 3-daagse training ‘Bouw je ideale loopbaan’.

 

Wil je eerst je vragen aan me voorleggen? Of met me kennismaken in een vrijblijvend oriënterend gesprek?

Laat dan hier je gegevens achter en ik stuur je een link naar mijn online agenda zodat je zelf je afspraak kunt inplannen.

 

 

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *